Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету імені Короля Данила Галицького

Випуск журналу № 10(22)

DOI: 10.33098/2078-6670.10.22.133-143 Бабецька І. Я. ПРАВОВІ АСПЕКТИ ОХОРОНИ БРЕНДУ В УКРАЇНІ ТА СВІТІ

Бабецька І. Я. ПРАВОВІ АСПЕКТИ ОХОРОНИ БРЕНДУ В УКРАЇНІ ТА СВІТІ

Мета. Метою статті є встановити співвідношення значень понять «торговельна марка», «бренд» та «добре відома» торгівельна марка, охарактеризувати їх спільні та відмінні ознаки. Вказати на прогалини чинного законодавства та на необхідність доопрацювання окремих норм в цьому аспекті щодо визначення механізму охорони та захисту бренду. Методика. Методика включає комплексний аналіз та узагальнення наявного науково-теоретичного матеріалу та формулювання відповідних висновків та рекомендацій. Під час дослідження використовувались наступні методи наукового пізнання: термінологічний, діалектичний, формально-логічний, системно-функціональний. системно-структурний. Результати: в процесі проведеного дослідження визначено основні та факультативні компоненти бренду, що дають змогу визначити особливості його правової охорони. Доведено, що не зважаючи на досить широкий спектр вітчизняних та міжнародних нормативно-правових актів, є певні недоліки механізму охорони бренду. Наукова новизна. В процесі дослідження встановлено, що торговельна марка відрізняється від бренда тим, що торговельна марка – це позначення, яке є лише основою бренда, так як для торговельної марки не мають суттєвого значення такі властивості позначення, як певний рівень відомості серед споживачів та якість, як основа здобуття репутації; поняття «бренд» є поняттям оціночним, умовним, а тому його закріплення на нормативному рівні є недоцільним. Цілком достатнім є закріплення факторів на підставі яких торговельний знак може бути визнаний «добре відомим». «Добре відомим» торговельним знаком визнається таке позначення, яке знайоме широкому колу споживачів завдяки його використанню для позначення певних товарів. Практична значимість. Результати дослідження можна використати у правотворчій діяльності з метою правового врегулювання суспільних відносин у сфері охорони бренду.

Ключові слова: бренд, інтелектуальна власність, торгова марка, знак для товарів і послуг, правовий захист торгової марки, правовий захист бренду.

References

1. Yarmak, V. Y. (2018) Ponyattya brendu ta yogo spividnoshennya iz ponyattyam tordivelnoyi marky Retrieved from: http://oaji.net/articles/2017/3229-1529322340.pdf (in Ukrainian)

2. Brend. Ponyattya z Vikipediyi (as of 24.01.2021). Retrieved from: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B4 (in Ukrainian)

3. Dubynskii, M. (2019) Spetsialno dlya yurydychnoi practyky Retrieved from: http://logotipov.net/?id=1066 (in Ukrainian)

4.         Pro ohoronu prav na znaky dlya tovariv ta poslug (1993, December 15) Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua (accessed 25 January 2021) (in Ukrainian)

5.         Kondratyuk, Y. (2018) Osobennosti pravovoy ohranu horosho izvestnyh torgovuh marok v Ukraini Retrieved from: http://www.info-library.com.ua/libs/stattya/6512-pravova-ohorona-dobre-vidomih-torgovelnih-marok-za-zakonodavstvom-ukrayini.html (in Russian)

6.         Famous and Well-Known Marks Retrieved from: http://www.inta.org/TrademarkBasics/FactSheets/Pages/FamousWellKnownMarksFactSheet.aspx

7. Wang Yan Fsng. The protection of Well-known mark Retrieved from: http://www.voson.com.cn/en/Upfile/TheprotectionoftheWell-knowntrademark.pdf

8. Demchenko, T. (2001) Pravova ohhorona zagalnovidomuh I znamenutuh znakiv u mignarodniy practutsi ta na Ukraini Gurnal Intelectualna vlasnist 5, 15-21 (in Ukrainian)

9.         Xuan-Thao Nguyen Fame law: requiring of national fame in trademark law Retrieved from: http://www.cardozolawreview.com/content/33-1/Nguyen.33-1.pdf

10.       Hertz, A. A. (2010) Comparative trademark law. Kharkiv: Millennium. Retrieved from: http://tempus-khai.org.ua/download_file.php?id=82 (in Ukrainian)

11. Aaker, D. (2002). Strategicheskoye rynochnoye upravleniye. Saint Peterburg: Piter (in Russian).

12.       Rassomakhina, O.A. (2004) Osoblyvosti pravovoyi ohorony dobre vidomyh znakiv v Ukraini. Retrieved from: http://justinian.com.ua/article.php?id=1247 (in Ukrainian).

13.       Rassomakhina, O.A. (2008) Pravove reguluvannya vykorystannya torgivelnuh marok u gospodarskomu oboroti. Kyivskii universytet imeni V. Getmana (in Ukrainian)

14.       Shestakova, S.O. (2013). Tovarnyy znak, torhova marka, brend, komertsiyne naymenuvannya: spilne ta vidminne. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriya: Ekonomika i menedzhment. Sumy, issue. 4, 119–124 [in Ukrainian]

15.       Rodinova T. (2008) Problemy ohoronu naq dobre vidomii tovarnii znak Gurnal Intelectualna vlasnist 9, 37-41 (in Ukrainian)

Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького