Випуск журналу № 9(21)
DOI: 10.33098/2078-6670.2020.9.21.8-19 Онищук І. І. Правовий вплив Замойського синоду (1720 р.) на суспільні відносини (кін. ХVII – поч. XVIII ст.)
Онищук І. І. Правовий вплив Замойського синоду (1720 р.) на суспільні відносини (кін. ХVII – поч. XVIII ст.)
Мета. Метою наукової статті є розкрити історичне значення та актуальність Замойського синоду 1720 р., дослідити правовий вплив синодальних актів на уніфікацію, розвиток та ідентичність Київської унійної церкви. Висвітлено історичний контекст (обставини, суспільно-політичні процеси кінця ХVII – початку XVIII ст.) синоду в Замойсті. Методологія. Методологічною основою дослідження послугував, зокрема, діалектичний метод наукового пізнання, за допомогою якого всебічно досліджено рішення та постанови Замойського синоду 1720 р. та їх взаємозв’язок з матеріальними й культурно-моральними чинниками. Системний метод застосовано при комплексному дослідженні великих і складних об’єктів (джерел, рішень і постанов Замойського синоду 1720 р. Метод порівняння застосовано при встановленні подібностей і відмінностей історично-юридичних явищ та законотворчих процесів в лоні унійної Київської Церкви. Історичний метод застосовано при дослідженні виникнення, формування та розвитку процесів, подій у хронологічній послідовності. Наукова новизна дослідження полягає у розкритті історичного значення та актуальності Замойського синоду 1720 р., дослідженні впливу синодальних актів на уніфікацію, розвиток та ідентичність унійної Київської Церкви. Результати. В результаті дослідження з’ясовано, що прийняття та затвердження багатьох канонічно-правових норм, Замойським синодом заборонено більшість обрядових практик Hимсько-католицької церкви. Синод постановив зберігати давні звичаї і практики Східного візантійсько-українського обряду, про які не постановлялося інакше. Узаконено низку римсько-католицьких релігійних свят. Новації сприяли кращому порозумінню між представниками візантійського обряду та їх сусідами-католиками. Нормотворчість Замойського синоду визначила основні напрями розвитку Київської церкви на наступні століття аж до наших днів. Практична значимість. Результати дослідження можна використати у правотворчій діяльності з метою правового врегулювання суспільних відносин у сфері державно-конфесійних відносин.Ключові слова: Замойський синод, Берестейська унія, Київська унійна церква, Лев Кішка, Василіянський чин, Супрасльський літургікон.
References
1. Norman, P. Tanner, S. (Ed.). (1990). Decrees of the Ecumenical Councils. Sheed and Ward Limited and Georgetown University Press.
2. Hutsuliak, L. D. & Masliukh, A. (per. z anhl.). (2003). Bozhestvenna Liturhiia Yoana Zolotoustoho v Kyivskii mytropolii pislia unii z Rymom (period 1596–1839) [Divine Liturgy of Joan of Zoltousto in the Kiev Metropolitanate after the union with Rome (period 1596-1839)]. Lviv: Svichado (in Ukrainian)
2. Dokumenty Druhoho Vatykanskoho soboru: Konstytutsii, dekrety, deklaratsii. (1996). [Documents of the Second Vatican Council: Constitution, Decrees, Declarations]. Lviv (in Ukrainian)
4. Sutner, E. K. (2000). Znachennia Zamoiskoho (1720) ta Videnskoho (1773) synodiv dlia uniativ Rechi Pospolytoi ta Habsburzkoi monarkhii [The Significance of Zamois (1720) and Vienna (1773) Synods for the Uniate of the Commonwealth and the Habsburg Monarchy]. Kovcheh II. Lviv. 99-100 (in Ukrainian)
5. Velykyi, A. (1973). Z litopysu khrystyianskoi Ukrainy [From the Chronicle of Christian Ukraine]. Rym. T. VI (in Ukrainian)
6. Dymyd, M. (2000). Yepyskop Kyivskoi Tserkvy [Bishop of the Kyivan Church]. Lviv (in Ukrainian)
7.Narys istorii Vasylianskoho Chynu Sviatoho Yosafata. (1992). [An Essay on the History of the Basilian Order of St. Josaphat]. Rym. Seriia II. «Zapysky ChSVV» (in Ukrainian)
8. Marusyn, M. (1992). Bozhestvenna Liturhiia [Divine Liturgy]. Rym (in Ukrainian)
9. Yakovenko, N. (2002). Paralelnyi svit. Doslidzhennia z istorii uiavlen ta idei v Ukraini ХVI – XVII st. [Parallel World Studies on the History of Conceptions and Ideas in Ukraine in the Sixteenth and Seventeenth Centuries]. Kyiv: Krytyka (in Ukrainian)
10. Sluzhebnyk mytr. K. Zhokhovskoho (1692). Heneza i analiz (1985). [Official of the Metropolitan K. Zhokhovsky in 1692 (Genesis and Analysis)]. Analecta Ordinis S. Basilii Magni. Romae, T. XVIII. 311-341 (in Ukrainian)
11. Tyliavskyi, I. (1978). Problemy liturhichnoi reformy v nashii Tserkvi [Problems of liturgical reform in our Church.Bohosloviia]. Rym. T. ХLІІ. 125-137 (in Ukrainian)
12. Yakovenko, N. (2005). Narys istorii serednovichnoi ta rannomodernoi Ukrainy [An Essay on the History of Medieval and Early Modern Ukraine]. Kyiv: Krytyka (in Ukrainian)
13. Navarrete, U. (1990). Ius matrimoniale latinum et orientali Collatio Codicem latinum inter et orientalem. Periodica de re canonica, 80. 636-639.
14. Nedelskiy, S. (1893). Uniatskiy mitropolit Lev Kishka i ego znachenie v istorii unii [Uniate Metropolitan Lev Kishka and His Significance in the History of the Union]. Vilno: gub. tip. (in Russian)
15. Frys, V. (2003). Istoriia kyrylychnoi rukopysnoi knyhy v Ukraini [History of Cyrillic Manuscripts in Ukraine]. Lviv (in Ukrainian)
16. Skochylias, I. (2000). Prohrama reform u Lvivskii yeparkhii v pisliazamoiskyi period: vizytatsiini instruktsii Atanasiia (Sheptytskoho) 1732 ta 1739 rokiv [Program of Reforms in the Lviv Diocese in the Post-Zamoiskyi Period: Visitation Instructions by Atanasius (Sheptytskyi) in 1732 and 1739]. Kovcheh II. Lviv. 347-371 (in Ukrainian)
17. Fedoriv, Yu. (1967). Istoriia Tserkvy v Ukraini [History of the Church in Ukraine]. Toronto (in Ukrainian)