Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету імені Короля Данила Галицького

Випуск № 14(26)

DOI: 10.33098/2078-6670.2022.14.26.186-195. Ковбас І. В., Ковбас Г. І. Правове регулювання маркетингової діяльності в Україні: міжнародні стандарти

Ковбас І. В., Ковбас Г. І. Правове регулювання маркетингової діяльності в Україні: міжнародні стандарти

Постановка проблеми. Відсутність чіткої розробленої концепції нормативного забезпечення маркетингової діяльності призводить до неповноцінного використання здатності уміло застосовувати сучасні інструменти дії в ситуації, що складається на ринку.

Метою дослідження є теоретичне пізнання суті маркетингу й маркетингової діяльності, їх правової природи та стан нормативно-правового регулювання.

Вирішені завдання відповідно до поставленої мети. У статті здійснено узагальнюючий аналіз стану наукових розробок та правозастосовчої практики в сфері регулювання маркетингової діяльності. Підкреслено, що активна законодавча підтримка може стати дієвим інструментом як структурної перебудови економіки, так і підвищити ефективність і конкурентоспроможність національного виробництва, особливо, якщо вона буде спиратися на маркетингову концепцію управління.

Аналізується поняття маркетингової послуги як правової категорії, маркетингової діяльності як управління підприємством, що ставить за мету утримання ринків збуту продукції для отримання прибутків. У результаті розгляду маркетингового комплексу крізь призму правового регулювання визначається необхідність опиратися на законодавство, яке регламентує його складові частини стосовно інформації про товар, захист прав споживачів, внутрішнє управління підприємством та персоналом на основі збереження комерційної таємниці.

Аналіз законодавства України в сфері надання маркетингових послуг свідчить про велику кількість нормативних актів. Вони охоплюються різними галузями права і мають на меті захист прав споживачів. Через призму положень Цивільного кодексу України, які регламентують загально цивілістичні способи захисту цивільних прав та інтересів, досліджуються засади їх застосування в сфері споживчих відносин Необхідним є формування системи норм, які на комплексних засадах формували б правовий інститут, покликаний регулювати маркетингову діяльність.

Проаналізовано в порівняльному аспекті положення чинного законодавства в сфері маркетингової діяльності, зокрема споживчих правовідносин та його адаптації до права Європейського Союзу. У статті порушуються проблемні питання розробленої концепції нормативного забезпечення маркетингової діяльності призводить до неповноцінного використання здатності уміло застосовувати сучасні інструменти дії в ситуації, що складається на ринку, що зумовлюють комерційний успіх. Розглядаються основні нормативно-правові акти в цій сфері та проблемні питання, що не врегульовані законодавством.

Ключові слова: правове регулювання, маркетингова діяльність, маркетингова послуга, Цивільний кодекс України, законодавство ЄС.

Список використаних джерел

1. Stainer Geaorge A. Strategic Planning: Wнat Every Manager Must Know. New York : Free Press, 1979. 383 p.

2. Эванс Дж.Р., Берман Б. Маркетинг : пер. с англ. Москва: Сирин, 2002. 308 с.

3. Бявцева М., Воробйова В. Маркетинговий менеджмент: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2006. 407 с.

4. Войчак А. Маркетинговий менеджмент : підручник. Київ : КНЕУ, 1998. 268 с.

5. Старостіна А., Зозульов О. Маркетинг: навчальний посібник. Київ: Знання-Прес, 2002. 191 с

6. Солдатова А.В. Управління маркетинговою діяльністю підприємства з використанням методів економічного аналізу : дис. … канд. економ. наук : 08.00.05. 2015 р

7. Старостина А.А. Маркетинговые исследования. Москва: Вильямс, 2001. 320 с.

8 Ареф’єва Т.С., Жидкова О.Н., Лобанова Є. І., Нісилевич А.Б., Стрижова Є.В. Відкриті освітні ресурси: міжнародний досвід і ситуація в Росії. Економіка, статистика та інформатика. 2014. № 2. C. 3–6.

9. Алексєєва С.В. Правовое регулирование маркетинговой деятельности: учеб. пособ. Москва, ЮНИТИ-ДАНА, 2003. 464 с.

10. Котерлін І.Б. Правове регулювання маркетингової інформації. Правова позиція. 2020. № 1 (26). C. 48–51

11. Брагинский М.И., Витрянский В.В. Договорное право. Москва: Статут, 2014. Книга третья.

12. Податковий Кодекс України 02.12.2010 р. № 2755-VI. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text

13. Федосенко Н. Маркетингова послуга як цивільно-правова категорія. Національний юридичний журнал: теорія і практика. 2015. С. 63–66.

14. Хачатурова Д.Г. Поняття та види послуг за законодавством України. Держава і право. Серія «Юридичні і політичні науки». 2004. № 7. С. 403-406.

15. Колмыхов Ю.Х. К понятию обязательств по оказанию услуг. Советское государство и право. 1966. № 5. 118 с.

16. Романків І.Я. Особливості маркетингової діяльності на підприємствах сфери послуг. Наукові праці НДФІ. 2007. № 4 (41). С. 86–89.

17. Цивільний Кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV. URL: нttps://zakon.rada.gov.ua/laws/sнow/435-15#Text

18. Яновицька Г.Б. Цивільно-правові засоби захисту прав споживачів в Україні : дис. … д-ра юрид. наук : 12.00.03. Львів, 2021. 439 с.

19. Господарський Кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV. URL: нttps://zakon.rada.gov.ua/laws/sнow/436-15#Text

20. Шульга В. Головні аспекти договорів у сфері маркетингу, реклами, медіа. Юридична газета Online. 2017. №7 (713) URL нttps://yur-gazeta.com/publications/practice/civilne-pravo/golovni-aspekti-dogovoriv-u-sferi-marketingu-reklami-media.нtml

21. Приступлюк В.Л. Політика Європейського Союзу у сфері захисту прав споживачів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2015. С.64–66.

22. Вегера С.А., Єрохіна А.С., Максименко К.О., Притульська Н.В., Ханик-Посполітак Р.Ю. Основи споживчих знань: навч. посіб. Київ: «К.І.С.», 2008. 192с.

23. On consumer rigнts: Council Directive 2011/83/EU of 25 October 2011 (amending Council Directive 93/13/EEC and Directive 1999/44/EC and repealing Council Directive 85/577/EEC and Directive 97/7/EC) Official Journal 423 of tнe European Union. Available from: нttp://eur-lex.europa.eu.)

24. On unfair terms in consumer contracts: Council Directive 93 /13 /EEC of 5 April 1993 Official Journal of tнe European Union. L 95. 1993.

25. Паєнок А.О. Договір роздрібної купівлі-продажу за законодавством України: автореф. дис … канд. юрид. наук: 12.00.03. Київ, 2018. 23 с.

26. Олійник Ю.І. Імплементація Директиви 2011/83/ЄС Про права споживачів у законодавство України. Науковий вісник Херсонського державного університету. URL: http:// www.lj.kнerson.ua/2016/pravo06/part_1/29.pdf

27. Вишняков О.К. Апроксимація правового забезпечення цивільних майнових відносин в Україні до умов внутрішнього ринку Європейського Союзу. дис. … док. юрид. наук. ОНЮА. Одеса, 2008. 219 с.

References

1.     Stainer Geaorge, A. (1979). Strategic Planning: Wнat Every Manager Must Know. New York : Free Press. (in English)

2.    Jevans Dzh.R., Berman B. (2002) Marketing [Marketing]. Moskva : Sirin (in Russian).

3.    Byavceva, M., Vorobjova V. (2006) Markety`ngovy`j menedzhment [Marketing management]. Ky`yiv : Centr navchal`noyi literatury (in Ukrainian).

4.    Vojchak, A. (1998) Markety`ngovy`j menedzhment [Marketing management]. Ky`yiv: KNEU (in Ukrainian).

5.    Starostina, A., Zozul`ov, O. (2002) Markety`ng [Marketing]. Ky`yiv: Znannya-Pres. (in Ukrainian)

6.    Soldatova, A.V. (2015) Management of marketing activities of the enterprise using methods of economic analysis: PhD Thesis. (in Ukrainian)

7.    Starostina, A.A. (2001) Marketingovye issledovanija [Marketing research]. Moskva: Vil’jams (in Russian).

8.    Aref’yeva, T.S., Zhy`dkova, O.N., Lobanova, Ye. I., Nisy`levy`ch, A.B., Stry`zhova, Ye.V. (2014). Vidkry`ti osvitni resursy`: mizhnarodny`j dosvid i sy`tuaciya v Rosiyi. [Open educational resources: international experience and the situation in Russia]. Ekonomika, staty`sty`ka ta informaty`ka, 2, 3–6. (in Ukrainian)

9.    Aleksєєva. S.V. (2003) Pravovoe regulirovanie marketingovoj dejatel’nosti [Legal regulation of marketing activities]. Moskva, JuNITI-DANA. (in Russian)

10.  Koterlin, I.B. (2020) Pravove regulyuvannya markety`ngovoyi informaciyi [Legal regulation of marketing information]. Pravova pozy`ciya, 1 (26). 48–51. (in Ukrainian)

11.   Braginskij, M.I., Vitrjanskij, V.V. (2014). Dogovornoe pravo [Contract law]. (Vol. 3). Moskva: Statut. (in Russian).

12.   Tax Code of Ukraine 02.12.2010 № 2755-VI. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text (accessed 26 October 2022). (in Ukrainian)

13.   Fedosenko, N. (2015). Markety`ngova posluga yak cy`vil`no-pravova kategoriya [Marketing service as a civil legal category]. Nacional`ny`j yury`dy`chny`j zhurnal: teoriya i prakty`ka, 63–66. (in Ukrainian)

14.  Xachaturova, D.G. (2004). Ponyattya ta vy`dy` poslug za zakonodavstvom Ukrayiny [Concepts and types of services according to the legislation of Ukraine]. Derzhava i pravo. Seriya «Yury`dy`chni i polity`chni nauky», 7, 403-406. (in Ukrainian)

15.   Kolmyhov, Ju.H. K (1966) Ponjatiju objazatel’stv po okazaniju uslug. [On the concept of obligations to provide services]. Sovetskoe gosudarstvo i parvo, 5, 118. (in Russian).

16.  Romankiv, I.Ya. (2007). Osobly`vosti markety`ngovoyi diyal`nosti na pidpry`yemstvax sfery` poslug [Peculiarities of marketing activity at enterprises in the service sector]. Naukovi praci NDFI, 4 (41), 86–89. (in Ukrainian)

17.   Civil Code of Ukraine dated 16.01.2003. Available at: nttps://zakon.rada.gov.ua/laws/snow/435-15#Text (accessed 26 October 2022). (in Ukrainian)

18.  Yanovy`cz`ka, G.B. (2021). Civil legal means of consumer rights protection in Ukraine: PhD Thisis, L`viv. (in Ukrainian)

19.  Commercial Code of Ukraine dated 16.01.2003 № 436-IV. Available at: nttps://zakon.rada.gov.ua/laws/snow/436-15#Text (accessed 26 October 2022). (in Ukrainian)

20.  Shul`ga, V. (2017) Golovni aspekty` dogovoriv u sferi markety`ngu, reklamy`, media [The main aspects of contracts in the field of marketing, advertising, media]. Yury`dy`chna gazeta Online, 713, 7. Available at: nttps://yur-gazeta.com/publications/practice/civilne-pravo/golovni-aspekti-dogovoriv-u-sferi-marketingu-reklami-media.ntml (accessed 26 October 2022). (in Ukrainian)

21.   Pry`stuplyuk, V.L. (2015). Polity`ka Yevropejs`kogo Soyuzu u sferi zaxy`stu prav spozhy`vachiv [Policy of the European Union in the field of consumer rights protection]. Naukovy`j visny`k Uzhgorods`kogo nacional`nogo universy`tetu, 64–66. (in Ukrainian)

22.  Vegera, S.A., Yeroxina, A.S., Maksy`menko, K.O., Pry`tul`s`ka, N.V., Xany`k-Pospolitak, R.Yu. (2008). Osnovy` spozhy`vchy`x znan [Basics of consumer knowledge]. Ky`yiv: «K.I.S.». (in Ukrainian)

23.  On consumer rigнts: Council Directive 2011/83/EU of 25 October 2011 (amending Council Directive 93/13/EEC and Directive 1999/44/EC and repealing Council Directive 85/577/EEC and Directive 97/7/EC) Official Journal 423 of tнe European Union. Available from: нttp://eur-lex.europa.eu. (in English)

24.  On unfair terms in consumer contracts: Council Directive 93 /13 /EEC of 5 April 1993 Official Journal of tнe European Union. L 95. 1993. (in English)

25.  Payenok, A.O. (2018). Retail sales contract according to the legislation of Ukraine: PhD Thisis, Ky`yiv. (in Ukrainian)

26.  Olijny`k, Yu.I. Implementaciya Dy`rekty`vy` 2011/83/YeS Pro prava spozhy`vachiv u zakonodavstvo Ukrayiny` [Implementation of Directive 2011/83/EU on consumer rights in the legislation of Ukraine]. Naukovy`j visny`k Xersons`kogo derzhavnogo universy`tetu. Available at: http:// www.lj.knerson.ua/2016/pravo06/part_1/29.pdf (accessed 26 October 2022). (in Ukrainian)

27.  Vy`shnyakov, O.K. (2008). Approximation of the legal provision of civil property relations in Ukraine to the conditions of the internal market of the European Union: PhD Thisis. Odesa. (in Ukrainian)

Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького