Випуск 15 (27). Том 1
DOI: 10.33098/2078-6670.2023.15.27.1.214-222 Піцик Х. З. Організаційні основи правової категорії «комплаєнс» в банківській системі України
Піцик Х. З. Організаційні основи правової категорії «комплаєнс» в банківській системі України
Мета. Метою роботи є проаналізувати організаційні основи комплаєнсу в банках України. Методика. Методика включає комплексний аналіз та узагальнення наявного науково-теоретичного матеріалу та формулювання відповідних висновків та рекомендацій. Під час дослідження використовувались наступні методи наукового пізнання: термінологічний, функціональний, системно-структурний, логіко-нормативний. Результати: В процесі дослідження визнано, що комплаєнс — це дотримання банком законодавчих актів, ринкових стандартів, а також внутрішніх стандартів, процедур та документів банку. Комплаєнс – є інструментом системи внутрішнього контролю та елементом процесу корпоративного управління в банку. Наукова новизна. В процесі дослідження встановлено, що комплаєнс–контроль є фундаментом, на якому базуються безпека бізнесу, його господарська діяльність, довіра клієнтів і контрагентів, ділова репутація та успішність ведення бізнесу на відповідному ринку. У свою чергу, під комплаєнсконтролем, який зазвичай ототожнюють з поняттям комплаєнсу, слід розуміти комплексну систему нагляду за тим, щоб банк діяв у відповідності з власними правилами (внутрішніми положеннями), чинним законодавством, принципами ділової етики, з метою убезпечення від комплаєнсризиків та ризику порушення функціонування банку в цілому. Впровадження якісно нового підходу щодо управління функціональними ризиками через комплаєнсконтроль є доцільним з точки зору ефективності та рентабельності, оскільки запровадження комплексних систем управління дозволить уникати дублювання функцій та забезпечить повне виконання поставлених завдань з мінімізації прояву ризиків, значно зменшуючи операційні витрати банку. Практична значимість. Результати дослідження може бути використано у правотворчій та правозастосовній діяльності.
Ключові слова: господарські відносини, комплаєнс, банківська діяльність.
Список використаних джерел
1. Довідник банків України. URL: https://bank.gov.ua/control/ bankdict/bank
2. Опитування фонду «Демократичні ініціативи». URL: http://dif.org.ua/category/opinion-polls.
3. Деревська О. Б. Запровадження системи внутрішнього контролю в банках України. Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України: збірник тез доповідей ХIІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (28–29 жовтня 2010 р.) : у 2 т. Суми, 2010. Т. 1. С. 9–61.
4. Сарахман О. М., Козьол В. Функціонування комплаєнс-контролю у вітчизняній банківській справі. Бухгалтерський облік, аналіз і аудит. 2015. Випуск 2 (112). С. 87–90.
5. Комплаєнс та комплаєнс-функція у банках, 2005 рік URL: доступу: http://www.bis.org/publ/bcbs113.pdf.
6. Положення про організацію внутрішнього контролю в банках України: постанова Правління Національного банку України від 29.12.2014 № 867 URL: https://zakon.rada.gov.ua.
7. Дослідження Асоціації сертифікованих спеціалістів з розслідування розкрадань за 2016 рік URL: https://www.icc-ccs.org/home/resources/114- organizations.
8. Цюцяк А. Л. Впровадження системи комплаєнс-контролю у вітчизняну систему незалежного фінансового контролю та аудиту. Науково-інформаційний вісник «Економіка».2011. № 3. С. 200–206.
9. Методичні рекомендації щодо корпоративного управління в банках України: Постанова Правління Національного банку України від 28 березня 2007 р. № 98. Законодавчі і нормативні акти з банківської діяльності. 2008. № 12.
10. International Compliance Association. URL: http:// www.intcomp.org/faqscomplianceregulatory environment.