Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету імені Короля Данила Галицького

Випуск 16 (28)

Рябовол Л. Т. Правові засади забезпечення якості вищої освіти в Україні: аналіз відповідності до європейських стандартів

Рябовол Л. Т. Правові засади забезпечення якості вищої освіти в Україні: аналіз відповідності до європейських стандартів

https://doi.org/10.33098/2078-6670.2023.16.28.87-94

Мета. Метою роботи є визначити ступінь втілення Стандартів і рекомендацій щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG 2015) у вітчизняне освітнє законодавство. Методика. В основі методики дослідження – аналіз вітчизняного освітнього законодавства в частині забезпечення якості вищої освіти та співставлення його з ESG 2015. У процесі дослідження було використано такі методи: логіко-нормативний (для опрацювання нормативно-правових актів), системно-структурний (для визначення й опису складових частин системи забезпечення якості вищої освіти), порівняльний. Результати. Констатовано, що системний європейський підхід до забезпечення якості освіти знайшов свою реалізацію у вітчизняному законодавстві про вищу освіту. За своєю метою і структурою система забезпечення якості вищої освіти в Україні відповідає до ESG 2015. Значна частина обов’язкових елементів системи зовнішнього забезпечення якості вищої освіти, визначених ESG 2015, закріплено в освітньому законодавстві України, зокрема, унормувано питання інституційної акредитації та постакредитаційного моніторингу, удосконалено нормативне забезпечення системи апеляцій рішень Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти та статусу цього органу, насамперед, щодо його незалежності. Наукова новизна. Дослідження є одним з перших, в якому вивчено актуальний стан втілення ESG 2015 у вітчизняне законодавство про вищу освіту. Практична значимість. Встановлення ступеня втілення ESG 2015 дозволяє окреслити перспективні завдання щодо забезпечення якості вищої освіти в Україні для подальшої інтеграції в Європейський простір вищої освіти.

Ключові слова: ESG 2015, Європейський простір вищої освіти, освітній процес, освітня програма, студентоцентрований підхід, навчання, викладання та оцінювання.

Список використаних джерел

1. Бутенко А. П. Стан відповідності законодавства України про якість вищої освіти Стандартам та рекомендаціям, закріпленим в ESG 2015. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 12. С. 18-21. https://doi.org/10.32782/2524-0374/2022-12/1

2. Відбудова України: принципи та політика. Паризький звіт 1 / За ред. Ю. Городніченка, І. Сологуб, Б. В. ді Мауро. CEPR Press, 2022. 507 с.

3. Дебич М. А. Теоретичні засади інтернаціоналізації вищої освіти: міжнародний досвід: монографія. Ніжин: ПП Лисенко, 2019. 408 с.

4. Доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства у 2022 році / за ред. А. Бутенка, О. Єременко, Н. Стукало. Київ: Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2023. 59 с.

5. Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VІІ. URL: http://surl.li/jpgjo (дата звернення: 01.09.2023)

6. Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VІІІ. URL: http://surl.li/jpghw (дата звернення: 02.09.2023).

7. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України; Стратегія від 23.02.2022 № 286-р. URL: http://surl.li/jcebq

8. Статут Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти : затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 № 244. URL: http://surl.li/jpfbr (дата звернення: 02.09.2023).

9. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) (Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG)). К.: ТОВ «ЦС», 2015. 32 c.

Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького