Випуск журналу № 10(22)
DOI: 10.33098/2078-6670.10.22.125-132 Острогляд О. В. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДСЬКОСТІ З СУДОВИМИ ТА ПРАВООХОРОННИМИ ОРГАНАМИ: АСПЕКТ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ
Острогляд О. В. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДСЬКОСТІ З СУДОВИМИ ТА ПРАВООХОРОННИМИ ОРГАНАМИ: АСПЕКТ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ
Мета. Метою роботи є розглянути перспективні напрямки реформування юридичної освіти в Україні, що передбачають розробку відповідних концептуальних основ. Вказати на прогалини чинного законодавства щодо забезпеченості кадрами основних напрямів юридичної діяльності. Акцентувати увагу на відмінності понять «право на освіту» та «доступ до професії», а також на необхідності ринкового регулювання надання освітніх послуг за допомогою незалежних інституцій. Методика. Методика включає комплексний аналіз та узагальнення наявного науково-теоретичного матеріалу та формулювання відповідних висновків та рекомендацій. Під час дослідження використовувались наступні методи наукового пізнання: термінологічний, логіко-семантичний, системно-структурний, логіко-нормативний, порівняльно-історичний. Результати: в процесі проведеного дослідження визначено, що незважаючи на те, що розроблено проект Концепції розвитку юридичної освіти, її досконалість з точки зору перспектив впливу на удосконалення якості підготовки юристів, викликає багато заперечень. На основі порівняльного дослідження визначено, що перспективними напрямками удосконалення підготовки юристів в Україні стає діяльність незалежних агенцій щодо підтвердження якості наданих послуг, а також удосконалення нормативного регулювання, що передбачає доступ до професії. Наукова новизна. В процесі дослідження встановлено, що підвищення якості підготовки юристів в Україні має відбуватися шляхом природного розвитку: спеціально-уповноважений орган має встановлювати лише відповідність акредитаційним вимогам; заклад вищої освіти повинен з врахуванням принципу автономії забезпечувати належний рівень якості надання освітніх послуг; порядок доступу до окремих юридичних професій потребує суттєвого удосконалення щодо процедурних моментів. Проект же Концепції розвитку юридичної освіти на даний момент потребує суттєвого доопрацювання, а також для забезпечення розуміння впливу попередніх реформаційних кроків в сфері освіти не може бути прийнятий найближчим часом. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути використані в правотворчій діяльності для вдосконалення норм чинного законодавства що передбачає доступ до юридичних професій, а також для подальшого наукового дослідження проблематики юридичної освіти в Україні.
Ключові слова: концепція, юридична освіта, доступ до професії, право на освіту, юридична професія, Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти.
References
1. Zvernennia predstavnykiv pravnychykh akademichnykh kil: proekt Kontseptsii rozvytku yurydychnoi osvity ye nezhyttiezdatnym. Retrieved from: https://sud.ua/ru/news/publication/185305-zvernennya-predstavnikiv-pravnichikh-akademichnikh-kil-proekt-kontseptsiyi-rozvitku-yuridichnoyi-osviti-ye-nezhittyezdatnim (in Ukrainian)
2. Informatsiia pro kilkist posad suddiv u sudakh, u tomu chysli vakantnykh. Retrieved from: https://data.gov.ua/dataset/86efddc2-c738-4a73-a98e-6e8ec593e5e8 (in Ukrainian)
3. Klimova, H. P. (2013).Vyshcha yurydychna osvita SShA yak chynnyk formuvannia pravovoi kultury amerykanskykh hromadian. [Higher legal education in the United States as a factor in shaping the legal culture of American citizens]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia, 3, 132–139. (in Ukrainian)
4. Kostenko, O. (2010). Yurydychna osvita i pravove vykhovannia yak zasoby zabezpechennia pravoporiadku (shchodo yurydychnoi osvity i pravovoho vykhovannia “naturalistskoho” typu). [Legal education and legal education as a means of ensuring law and order (in relation to legal education and legal education of the “naturalistic” type)]. Visnyk Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy, 4, 29-34. (in Ukrainian)
5. Oholoshennia pro rezultaty provedenoho kvalifikatsiinoho ispytu na pravo na zainiattia notarialnoiu diialnistiu Vyshchoiu kvalifikatsiinoiu komisii notariatu pry Ministerstvi yustytsii Ukrainy. Retrieved from: https://minjust.gov.ua/news/ministry/ogoloshennya-pro-rezultati-provedenogo-kvalifikatsiynogo-ispitu-na-pravo-na-zaynyattya-notarialnoyu-diyalnistyu-vischoyu-kvalifikatsiynoyu-komisii-notariatu-pri-ministerstvi-yustitsii-ukraini (in Ukrainian)
6. On Advocacy and Advocacy: Law of Ukraine (2020, July 3) Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5076-17#Text (in Ukrainian)
7. About notary: Law of Ukraine (2020, December 1). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3425-12#Text (in Ukrainian)
8. About the Prosecutor’s Office: Law of Ukraine (2020, July 3). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text (in Ukrainian)
9. On the Judiciary and the Status of Judges: The Law of Ukraine (2020, December 10). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19#Text (in Ukrainian)
10. Sydorchuk, Yu. M. (2012). Yurydychna osvita v Ukraini: problemy teorii ta praktyky. [Legal education in Ukraine: problems of theory and practice]. Ekonomika i upravlinnia, 2, 138-139. (in Ukrainian)
11. Stefanchuk, R. O. (2010). Yurydychna osvita i nauka v Ukraini: chy vse harazd? [Legal education and science in Ukraine: is everything okay?]. Biuleten Ministerstva yustytsii Ukrainy, 9, 18-31. (in Ukrainian)
12. Khilko, O. M. (2013).. Yurydychna osvita u neprofilnykh VNZ: chy maie mistse buty? [Legal education in non-core universities: is there a place?]. Pravove rehuliuvannia ekonomiky, 13, 114-119. (in Ukrainian)
13. Sharkova, I. M. (2015). Yurydychna ta suddivska osvita v Ukraini: vymohy yevropeiskoi intehratsii [Legal and judicial education in Ukraine: requirements of European integration]. Pravove rehuliuvannia ekonomiky, 15. 286-294. (in Ukrainian)