Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету імені Короля Данила Галицького

Випуск № 14(26)

DOI: 10.33098/2078-6670.2022.14.26.111-118 Бондаренко О. С. ОСОБЛИВОСТІ ЗАХИСТУ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ ПІД ЧАС ЗАСТОСУВАННЯ ТАРГЕТИНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ: ДОСВІД ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ ТА УКРАЇНИ

Бондаренко О. С. ОСОБЛИВОСТІ ЗАХИСТУ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ ПІД ЧАС ЗАСТОСУВАННЯ ТАРГЕТИНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ: ДОСВІД ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ ТА УКРАЇНИ

Мета. Метою роботи є аналізування особливостей захисту персональних даних під час застосування таргетингових технологій в Україні та у Європейському Союзі. Методика. Методика включає системний аналіз нормативно-правових актів національного права та історичний огляд нормативних джерел щодо правового регулювання питання захисту персональних даних та захисту персональних даних в інтернет середовищі у Європейському Союзі. Під час дослідження використовувались наступні методи наукового пізнання: термінологічний, логіко-семантичний, функціональний, системно-структурний, нормативний, компаративний тощо. Результати. Стрімкий розвиток інформаційних технологій неминуче пронизує всі сфери суспільного життя і, на жаль, не завжди правове регулювання належним чином вміє «встигати» за появою нових суспільних відносин. Питання захисту персональних даних в Інтернет середовищі для України стоїть дуже гостро та потребує негайного правового визначення як загальних засад реалізації, так і відповідальності розпорядників інформації за зловживання своїми правами. Показовим якісним прикладом, безперечно, є нормативно-правові акти Європейського Союзу, які й мають стати базисом для трансформаційних змін у вітчизняному законодавстві у сфері захисту персональних даних у мережі Інтернет. Наукова новизна. У дослідженні сформовано основні проблемні аспекти відносно процесу надання згоди на обробку персональних даних в Інтернет середовищі та подальшого використання таких даних для таргетованої реклами в Україні та визначено основні позитивні аспекти у законодавстві Європейського Союзу, які можуть бути імплементовані в національне законодавство України. Практична значимість. Результати дослідження можуть використовуватися для визначення тенденцій щодо вдосконалення національного законодавства України у контексті забезпечення належного захисту персональних даних в Інтернет середовищі.

Ключові слова: таргетована реклама, контекстна реклама, ретаргетинг, Інтернет-середовище, захист персональних даних, Європейський Союз, General Data Protection Regulation, Digital Services Act.

Список використаних джерел

1.     Таргетована реклама: особливості, можливості, формати, переваги та недоліки. Light Spider: вебсайт. URL:

Таргетована реклама: особливості, можливості, формати, переваги та недоліки
(дата звернення: 16.11.2022).

2.    Про рекламу: Закон України від 3 липня 1997 р. № 270/96-ВР. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1996. № 39. Ст. 81.

3.    Телегей Н. В. Теоретичний аналіз поняття «інтернет-реклама»: міждисциплінарний підхід. Актуальні проблеми психології. 2019. Том І. Вип. 53. С. 44–49.

4.    Zhao Jiang, Dan Wu. Targeting Precision in Imperfect Targeted Advertising: Implications for the Regulation of Market Structure and Efficiency.  SAGE Open. 2022. Volume 12, Issue 1, https://doi.org/10.1177/2158244022108213

5.    Заяць О. Що таке таргетована реклама? Legion: вебсайт. URL: https://www.legion-marketing.com.ua/sho-take-targetovana-reklama/ (дата звернення: 16.11.2022).

6.    Ковальчук С. Сучасний «партизанський маркетинг». Маркетинг в Україні. 2019. №  5. С. 38–40.

7.    Таргетована реклама в соцмережах: що це таке і в чому її переваги. Львів. 2021. URL: https://ag.marketing/ukru/targetirovannayareklama-v-socsetyah (дата звернення: 16.11.2022).

8.    Семененко К. Ю., Бакуліна С. А. Особливості застосування інструментів онлайн-просування в маркетинговій діяльності підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Вип. 19, частина 3. С. 26–29.

9.    Воронько-Невіднича Т. В., Калюжна Ю. П., Хурдей В. Д. Реклама і рекламна діяльність: навч. посіб. Полтава.  РВВ ПДАА, 2018.  230 с.

10.  Що таке ретаргетинг та як його використовувати для підвищення рейтингу юрфірми. Юридична газета: онлайн : вебсайт. URL: https://yur-gazeta.com/golovna/shcho-take-retargeting-ta-yak-yogo-vikoristovuvati-dlya-pidvishchennya-reytingu-yurfirmi.html (дата звернення: 12.11.2022).

11.   Про захист персональних даних: Закон України від 1 червня 2010 р. № 2297-IV. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2010. № 34. Ст. 481.

12.   Правдиченко А. Персональні дані онлайн: проблеми регулювання та перспективи захисту. Центр демократії та верховенства права: вебсайт. URL: https://cedem.org.ua/analytics/personalni-dani-onlajn/ (дата звернення: 12.11.2022).

13.   Convention for the Protection of Individuals with regard to Automatic Processing of Personal Data. Strasbourg, 28.I.1981. URL: https://rm.coe.int/1680078b37 (access date: 11.11.2022).

14.  Digital Services Act: Commission welcomes political agreement on rules ensuring a safe and accountable online environment: European Commission website. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_2545 (access date: 11.11.2022).

Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького