Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету імені Короля Данила Галицького

Випуск 15 (27). Том 1

DOI: 10.33098/2078-6670.2023.15.27.1.228-238 Ахтирська Н. М. Стандарти Ради Європи щодо використання технологій розпізнавання облич у кримінальному провадженні або на кого дивиться око Cаурона

Ахтирська Н. М. Стандарти Ради Європи щодо використання технологій розпізнавання облич у кримінальному провадженні або на кого дивиться око Cаурона

Мета. Метою даної статті є аналіз сучасних підходів Ради Європи щодо нормативного врегулювання використання технології розпізнавання облич в кримінальному проваджені з урахуванням широкого поширення такого способу боротьби зі злочинністю. Методика включає аналіз Інструкції Ради Європи з розпізнавання облич від 28 січня 2021 року та Рекомендацій Ради Європи від 18 листопада 2022 року, вивчення досвіду інших держав, оцінку ризиків впровадження даної технології, наявного науково-теоретичного матеріалу та формулювання відповідних висновків та рекомендацій. Під час дослідження використовувались наступні методи наукового пізнання: термінологічний, логіко-семантичний, функціональний, системно-структурний, логіко-нормативний. Результати. Результатом дослідження стало визначення основних принципів впровадження національної системи розпізнавання облич, яка безумовно є вкрай необхідною та результативною у діяльності правоохоронних органів та оборонній сфері. Задля забезпечення балансу дотримання прав людини та безпеки суспільства й держави дана система має базуватися на законності, прозорості, темпоральному критерії (визначення часу зберігання зображень), забороні дискримінації (відслідковування за національними, релігійними та іншими критеріями), аудиті та етиці. Практична значимість. Проведений аналіз сучасних міжнародних стандартів та рекомендацій може стати в нагоді при розробці законопроектів щодо впровадження технологій розпізнавання облич (внесення доповнень до Кримінального процесуального кодексу України щодо надання дозволу на розгортання системи розпізнавання облич у певному місці з певною метою та прийняття спеціального закону щодо врегулювання діяльності спеціального національного органу, відповідального функціонування даної системи), щоб запобігти порушенню прав людини. Відсутність практики ЄСПЛ з цього питання (надійшла на розгляд одна заява) потребує ретельного законодавчого опрацювання впровадження нових технологій.

Ключові слова: ідентифікація, технологія розпізнавання облич, дискримінація, стеження, спостереження, прозорість використання інноваційних систем.

Список використаних джерел

  1. Загальна декларація прав людини. Прийнята і проголошена резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року. Голос України від 10.12.2008. № 236.
  2.  Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус: Закон України № 5492-VI від 20.11.2012. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5492-17 (дата звернення 03.01.2023).
  3.  Про електронні довірчі послуги: Закон України № 2155-VIII від 05.10.2017. Голос України від 07.11.2017 — № 206.
  4.  Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення укладення угоди між Україною та Європейським Союзом про взаємне визнання кваліфікованих електронних довірчих послуг та імплементації законодавства Європейського Союзу у сфері електронної ідентифікації: Закон України № 2801-IXвід 01.12.2022. Голос України від 31.12.2022 — № 267.
  5. Ахтирська Н.М. Одержання доказів в електронній формі в світлі Другого додаткового протоколу до Конвенції про кіберзлочинність. Криміналістика і судова експертиза. №67. 2022. DOI: https://doi.org/10.33994/kndise.2022.67.21
  6. На Київщині встановлять камери відеоспостереження з розпізнаванням обличь. URL:https://enovosty.com/news/news_kiev/full/0501-na-kievshhine-ustanovyat-kamery-videonablyudeniya-s-raspoznavaniem-lic (дата звернення 05.01.2023).
  7. Prokopenko A., M. Altenhenne. Großbritannien verwendet zunehmend Gesichtserkennungssysteme. URL:https://www.dw.com/ru/%D0%B2-%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B8%D0%B2%D1%81%D0%B5%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%B5%D0%B5%D0%B8%D0%B7%D0%B1%D0%B5%D0%B6%D0%B0%D1%82%D1%8C-%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%81%D1%80%D0%B0%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5%D0%BC%D0%BB%D0%B8%D1%8625102019/video-50993789 (дата звернення 06.01.2023)

10.Consultative Committee of the Convention for the Protection of individuals with Regard to automatic Processing of Personal Data Convention 108. Guidelines on National Digital Identity.18 November 2022 T-PD (2021) 2rev9. Directorate General of Human Rights and Rule of Law. URL: https://rm.coe.int/t-pd-2021-2rev9-guidelines-digital-identity-2761-5846-6310-2/1680a95e1e (дата звернення 06.01.2023).

11.Convention 108 +. Convention for the protection of individuals with regard to the processing of personal data. Council of Europe, June 2018. Printed at the Council of Europe. URL: https://rm.coe.int/convention-108-convention-for-the-protection-of-individuals-with-regar/16808b36f1 (дата звернення 06.01.2023).

12. Mischtschenko O. Beim EGMR wurde eine Klage gegen ein Gesichtserkennungssystem in Moskau eingereicht. URL:https://www.dw.com/ru/%D0%B2%D0%B5%D1%81%D0%BF%D1%87%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%B6%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D1%83%D1%80%D0%B0%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D0%BB%D0%B8%D1%86%D0%B2%D0%BC%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%B2%D0%B5/a-54067454 (дата звернення 06.01.2023).

Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького