Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету імені Короля Данила Галицького

Випуск журналу № 8(20)

DOI: 10.33098/2078-6670.2019.8.20.78-87 Шеховцов В. В. Трансформація релігійних світоглядів крізь призму філософських парадигм на шляху до гуманізації фауністичного законодавства

Шеховцов В. В. Трансформація релігійних світоглядів крізь призму філософських парадигм на шляху до гуманізації фауністичного законодавства

Мета. Метою роботи є висвітлення релігійної та світоглядної парадигм у контексті ставлення людини до тваринного світу, виявлення основних позицій цього впливу та віднаходження шляхів зміни існуючої парадигми. Методика. Методика включає комплексний аналіз та узагальнення наявного науково-теоретичного матеріалу та формулювання відповідних висновків та рекомендацій. Під час дослідження використовувались такі методи наукового пізнання: історичний, історико-правовий, діалектичний, системно-структурний, герменевтичний. Результати. В процесі дослідження встановлено, що єдиним шляхом до зміни правової парадигми, принципів правового регулювання як екологічної, так і фауністичної сфери, має стати комплексний підхід з удосконалення організаційно-правових механізмів, у взаємозв’язку з духовним відродженням нації, закріпленням у менталітеті та правосвідомості народу бережливого ставлення до дикої фауни, усвідомленням цінності тварин та наявності в них прав, зокрема права на життя. Наукова новизна. В процесі дослідження встановлено, що морально-етичні обов’язки кожної людини справляли первісний впливу на формування світоглядних позицій кожної нації по відношенню до фауністичного світу. Цього, в першу чергу, потребує суспільство і сьогодні – перехід від панування ідеології антропологічних концептів до концепту біоцентризму шляхом зміни ціннісних орієнтацій в аспекті ставлення людей до тварин, є сучасною необхідністю у відновленні природних прав тварин та досягнення їх спільного гармонійного розвитку. Зауважено на необхідності виникнення нових світоглядних концепцій та відродження духовної культури людини, які б не суперечили морально-етичним засадам ставлення людини до фауни. Практична значимість. Результати дослідження може бути використано у правотворчій та правозастосовній діяльності під час розробки та впровадження оновлених норм екологічного законодавства.

Ключові слова: дика фауна, охорона тваринного світу, антропоцентризм, біоетика, довкілля, релігія.

References

1. Shumilo, O. M. (Ed.) (2015). Ekolohichna etyka [Environmental ethics]. (in Ukrainian).

2. Szűcs, E., Geers, R., Jezierski, T., Sossidou, E., Broom, D. (2012). Animal Welfare in Different Human Cultures, Traditions and Religious Faiths. Asian-Australasian Journal of Animal Sciences. 25. 1499-1506.

3. Barstow, G. (2019). On the moral standing of animals in Tibetan Buddhism. Études mongoles et sibériennes, centrasiatiques et tibétaines. Retrieved  from: https://journals.openedition.org/emscat/3865.

4. Lecso, P. To Do No Harm: A Buddhist View on Animal Use in Research. (1988). Journal of Religion and Health.

5. Semenov, V. A. (2018). Ystoryia zarubezhnoi konflyktolohyy [History of foreign conflictology]. Volume 2: Bachelor’s and Master’s Degree Textbooks; 2nd ed. and ext. Moscow. (in Russian).

6. Pavlova, T. N. (1998). Bioetika v vysshey shkole [Bioethics in higher education]. Kiev. (in Russian).

7. Agapov, E. P. (2016) Miloserdie v kulturnykh traditsiyakh Vostoka [Mercy in the cultural traditions of the East: a textbook]. Moscow – Berlin. (in Russian).

8. Homer, Jack (2015). Mudrost Gandi. Mysli i izrecheniya [Wisdom of Gandhi. Thoughts and Sayings]. Moscow. (in Russian).

9. Bibalaeva, L. N. (2012). O voprosakh okhrany okruzhayushchey sredy v khristianstve i islame [On environmental issues in Christianity and Islam]. Scientific notes of Kazan State Academy of Veterinary Medicine. (in Russian).

10. Chernov, A. V. (2018). Religiya i ekologiya: kultura otnosheniya k prirode v animizme i Biblii [Religion and Ecology: A Culture of Attitudes to Nature in Animism and the Bible]. The cultural heritage of Russia (pp. 42-46). (in Russian).

11. Bergson, A. (1994). Dva istochnika morali i religii [Two sources of morality and religion]. Moskwa (in Russian).

12. Rousseau, J.-J. (1998). Rassuzhdenie o proiskhozhdenii i osnovaniyakh neravenstva mezhdu lyudmi [Discussion on the Origin and Grounds of Inequality between People]. On the Public Contract. Treatises. M. (in Russian).

13. Hobbes, T. (1989).  Sochineniya v 2 t. [Works in 2 vols]. (V. 1.). Moscow: Thought. (in Russian).

14. Colbert, E. (2016). Shoste vymyrannia [The Sixth Extinction]. Kyiv. (in Ukrainian).

15. Boreyko, V. E. (2003). Sovremennaya ideya dikoy prirody [The modern idea of wildlife]. Kiev. (in Russian).

16. Anisimova, G. V. (2019). Teoretychni zasady rozvytku ekolohichnoho zakonodavstva v konteksti pryrodno-pravovoi doktryny [Theoretical foundations of the development of environmental legislation in the context of natural law doctrine]. Kharkiv. (in Ukrainian).

17. Alekseev, S. S. (2001). Voskhozhdenie k pravu. Poiski i resheniya [Ascension to law. Search and solutions]. Moscow: (in Russian).

18. Maximov, S.I. (2012). Antropologіchnі osnovi prava [Anthropological foundations of law]. Philosophy of law and general theory of law, 2, 148-155. (in Russian).

19. Skakun, I. O. (2015). Perspektyvy antropotsentryzmu v suchasnii naukovii kartyni svitu [Perspectives on anthropocentrism in the modern scientific picture of the world]. Topical problems of philosophy and sociology. Scientific and practical journal. Odessa, 5, 193-196. (in Ukrainian).

Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького