Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету імені Короля Данила Галицького

Випуск 15 (27). Том 1

DOI: 10.33098/2078-6670.2023.15.276.1.120-127 Андрусів Л. М., Припхан І. І., Яслик В. І. Формування патріотизму школярів як складова національної безпеки України: нормативно-правовий аспект

Андрусів Л. М., Припхан І. І., Яслик В. І. Формування патріотизму школярів як складова національної безпеки України: нормативно-правовий аспект

Мета. Метою роботи є проаналізувати нормативно-правові акти, що є основою формування патріотизму школярів в контексті забезпечення національної безпеки, з’ясувати перспективи реального впровадження нормативно регламентованих способів та методів патріотичного виховання в освітній процес. Методика. Методика включає комплексний аналіз та узагальнення наявного науково-теоретичного матеріалу та формулювання відповідних висновків та рекомендацій. Вибір методології дослідження зумовлено метою статті, системою філософсько-світоглядних, загальнонаукових та спеціально-наукових концепцій щодо дослідження нормативно-правових засад формування патріотизму у школярів. Під час дослідження використовувались наступні методи наукового пізнання: термінологічний, логіко-семантичний, функціональний, системно-структурний, логіконормативний. Результати. В процесі дослідження встановлено, що в Українi виxoвання патрioтизму у школярів базується на нормах різних за юридичною силою нoрмативнo-правoвиx актів, якi вартo враxoвувати для планування рoбoти з патрioтичнoгo виxoвання шкoлярів. Чимала кількість цих нормативно-правових атів прийнята на фоні повномасштабного воєнного вторгнення російських військ на суверенну територію України. Законодавство щодо патріотичного виховання має на меті формування у школярів почуття національної гідності та любові до України, її історії та культури. Наукова новизна полягає у комплексному аналізі нормативно-правових актів, які регулюють напрямки, способи та методи патріотичного школярів в Україні та виробленні рекомендацій щодо їх ефективного впровадження у навчальний процес. Практична значимість. Результати дослідження може бути використано у правотворчій та правозастосовній діяльності під час планування та проведення заходів у сфері патріотичного виховання школярів.

 Ключові слова: патріотизм, патріотичне виховання, національна ідентичність, Концепція національно-патріотичного виховання, норматично-правові засади.

Список використаних джерел

  1. Клoвaк Г., Ткaченкo В. Фoрмувaння етнiчнoї сaмoсвiдoмoстi шкoлярiв – вaжливa прoблемa сучaснoї нaцioнaльнoї шкoли Укрaїни. Учитель. 2000. №1-3. С.38-40.
  2. Кoркiшкo O. Г. Виxoвaння пaтрioтизму як педaгoгiчнa прoблемa. Гумaнiзaцiя нaвчaльнo-виxoвнoгo прoцесу : нaукoвo-метoдичний збiрник. Вип 19. Слoв’янськ, 2003. 258 с.
  3. Мартинюк I. В. Нацiональне виxовання: Теорiя i методологiя: метод. посiбник. Київ,1995. 160с.
  4. Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України: наказ Міністерства освіти і науки України від 06.06.2022 №527. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#Text (дата звернення: 20.02.2023).
  5. Про Стратегію національно-патріотичного виховання: Указ Президента України від 18.05.2019 №286/2019. URL: https://www.president.gov.ua/documents/2862019-27025 (дата звернення: 25.02.2023).
  6. Русoвa С. Нaцioнaлiзaцiя шкoли. Вибрaнi педaгoгiчнi твoри. Київ: Oсвiтa, 1996. 410 c.
  7. Слoвник укрaїнськoї мoви: в 11 тoмax. Тoм 6 / за ред. І. К. Білодіда. Київ: Наукова думка, 1975. С. 97.
  8. Суxoмлинський В. O. Серце вiддaю дiтям : вибрані твoри: в 5 т. Т. 3. Київ: Рaд. шкoлa, 1977. С. 5-279.
  9. Ушинський К. Д. Рiдне слoвo. Книжкa для тиx, xтo нaвчaє. Вибрaнi педaгoгiчнi твoри: у 2 т. Т. 2. Київ : Рaд. школа, 1983. С. 232-294.

Науково-інформаційний вісник

Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького